سازمان مدیریت و برنامه ریزی
سازمان مدیریت و برنامهریزی از ادغام دو سازمان به عناوین، سازمان امور اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه مطابق مصوبه ۱۶ اسفند ۱۳۷۸ شورای عالی اداری تأسیس و در ۱۷ تیر ۱۳۷۹ نمودار سازمانی آن تصویب و به اجرا درآمد پس از انحلال این سازمان در سال ۱۳۸۶ به دستور محمود احمدینژاد، معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی تأسیس شد و این معاونت بخشی از وظایف آن را به عهده گرفت. با آغاز کار دولت حسن روحانی، زمزمههای احیاء این سازمان شنیده میشد و در نهایت در ۱۹ آبان ۱۳۹۳، با دستور رئیس جمهور و تصویب شورای عالی اداری با ادغام دو معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور، سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور احیاء گردید. در تاریخ ۸ دی ماه سال ۱۳۹۳ حسن روحانی در اجرای اصل ۱۲۶ قانون اساسی طی حکم جدید محمدباقر نوبخت را به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور منصوب کرد. در ۴ مرداد ۱۳۹۵ سازمان مدیریت و برنامهریزی مجدداً به دو سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی تفکیک شد، که در پی آن محمدباقر نوبخت به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه و جمشید انصاری به عنوان رئیس سازمان امور استخدامی منصوب گردیدند. شورای عالی انفورماتیک از جمله شوراهای زیرمجموعه سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور بشمار می آید .
وظایف و اختیارات
در ماده ۲ طرح ادغام معاونتهای برنامهریزی و نظارت راهبردی و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور و تشکیل سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور آمده است:
۱- مطالعات آینده پژوهی، توسعهای و آمایش سرزمین و شناخت ظرفیتها و امکانات کشور
۲- مطالعه و تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
۳- طراحی نظام برنامهریزی و تدوین برنامههای بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت ملی، تدوین برنامههای ملی استانی توسط واحدهای استانی و ارائه الگوهای نوین و بومی برای اداره مطلوب بخشهای مختلف کشور
۴- طراحی نظام بودجه ریزی و تهیه و تدوین بودجههای سالانه، ابلاغ بودجه مصوب، تخصیص منابع، شرح عملیات شامل اهداف کمی، استانداردها و قیمت تمام شده خدمات و طرحها و طراحی نظام هوشمند مدیریت بودجه و مالی کشور
۵- بررسی و تعیین نقشها و حدود وظایف بخش دولتی و غیردولتی در چارچوب اسناد بالادستی و قوانین مصوب، طراحی ساختار کلان دولت و تأیید ساختار دستگاههای اجرایی، طراحی برنامههای تمرکز زدایی، طراحی و تدوین نظام اداری و نظامهای تصمیمگیری، طراحی و استقرار مدیریت فرایندهای منابع انسانی و نظام شایستگی، راهبری استقرار: دولت الکترونیک، چرخه بهرهوری، نظامهای مشارکت، خصوصیسازی و برون سپاری، خرید خدمت یا محصول، نظام ارتقای سلامت اداری و سایر فناوریهای نوین اداری
۶- تهیه، تدوین و ابلاغ معیارها و ضوابط مطالعاتی، فنی و اجرایی طرحهای عمرانی و سرمایهگذاری شرکتهای دولتی و موسسات عمومی و تدوین ضوابط تشخیص صلاحیت و انجام رتبهبندی اشخاص حقیقی و حقوقی طرف قرارداد با دستگاههای اجرایی ملی و استانی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/۷/۱۳۸۶ در زمینههای عمرانی، مطالعاتی، آموزشی و خدماتی
۷- طراحی و استقرار نظام مدیریت عملکرد شامل تهیه الگوهای نظارت و ارزشیابی، تدوین گزارشهای نظارتی و ارزشیابی از تهیه و اجرای برنامههای بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت ملی و استانی و طرحهای عمرانی و فعالیتهای دستگاههای اجرایی و موضوعات محوری نظیر بهرهوری، شفافیت، پاسخگویی، نقش و مشارکت مردم در اداره کشور و ارائه به مراجع ذیربط از جمله مجلس شورای اسلامی براساس قوانین و مقررات
۸- طراحی معیارهای ارزیابی عملکرد و سنجش بهرهوری و انجام ارزشیابی و رتبهبندی دستگاههای اجرایی ملی و استانی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری در میزان تحقق برنامههای توسعه و بودجه سالانه، ارتقای بهرهوری و اصلاحات اداری و مدیریتی و ارائه پیشنهادهای تنبیهی و تشویقی برای دستگاههای اجرایی
۹- ارزیابی میزان پیشرفت کشور در چارچوب سیاستهای کلی نظام و اهداف کمی و کیفی سند چشمانداز و برنامههای بلند مدت و میان مدت همراه با تحلیلهای لازم
تبصره – این گزارشها به صورت سالانه منتشر و در اختیار همگان قرار میگیرد.
۱۰- بررسی و اظهارنظر دربارهٔ پیش نویس لوایح و مصوبات دستگاههای اجرایی در چارچوب مأموریتهای سازمان جهت هماهنگی و تطبیق با اسناد فرادستی نظیر سیاستهای کلی نظام، قوانین موجود، برنامههای بلندمدت و میان مدت و منابع عمومی کشور و نیز ارائه گزارشهای لازم برای بیان پیامدها و شفافیت در اتخاذ تصمیمها قبل از تصویب در مراجع قانونی.
تعیین وظایف ادارات درباره سامانه ساترا
هیات وزیران درجلسه 1393/3/18 به پیشنهاد معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و به استناد اصل یکصد و سی وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران وظایف دستگاه های اجرایی ملی و استانی را در اجرای نظام ملی شاخص های ارزیابی توسعه و استقرار سامانه ارزیابی توسعه و رصد آمایش(ساترا) تعیین کرد.
بر این اساس ایجاد زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری نظام مالی شاخص های ارزیابی توسعه سامانی ارزیابی و رصد آمایش سرزمین با هماهنگی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور از جمله اقدامات دستگاه های اجرایی در این خصوص اعلام شده است.
همچنین ورود اطلاعات محتوایی، توصیفی، چند رسانه ای، جغرافیایی و تصاویر ماهواره ای به سامانه با هماهنگی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور از دیگر اقداماتی است که دستگاه های اجرایی موظف به انجام آن هستند.
بر اساس این مصوبه درج و به روز رسانی اطلاعات سامانه براساس دستور العمل هایی است که از سوی معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهوری ابلاغ خواهد شد.
همچنین راهبری، هماهنگی و پیشبرد اهداف این نظام به عهده شورای آمایش سرزمین خواهد بود.
این مصوبه در تاریخ 27 /3/ 1393 از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شده است.